Johann Jacob Frey (Zugeschrieben)

Pine Trees
Lot ID
Lot 25
Artist
Johann Jacob Frey (Zugeschrieben)
Additional Description
Öl auf Velin, aufgezogen auf Karton. (Um 1850). 39,1 x 28,8 cm. Gerahmt.
Period
(1813 Basel - Frascati 1865)
Technique
Gemälde
Ausstellung
Kunsthalle Zürich, 25. April bis Anfang Mai 1925 (als A. Böcklin);Landschaften von Arnold Böcklin, Nationalgalerie zu Berlin, Berlin 1925, Kat.-Nr. 4, S.15 (verso mit Kopie des Katalogeintrags) (als A. Böcklin);Augustinerhof, Basel, Januar 1926 (als A. Böcklin);Galerie Gaspari, München, 1927 (als A. Böcklin);Kunsthandlung Salzer und Neumann, Wien, 1927 (als A. Böcklin) (s. Franz Worlitzky, Ausstellung Böcklinischer Landschaftsstudien, in: Der Bund, Wen, Nr. 5/6, 1927).Literatur: Ludwig Justi (Hrsg.), Landschaften von Arnold Böcklin gemalt um 1851, Berlin 1925, Nr. 4 (Aust.-Kat. Berlin, Nationalgalerie, August-September 1925) (als A. Böcklin);Hans Holenweg, Das Schicksal der Gemälde Arnold Böcklins, in: Arnold Böcklin. Die Gemälde, Rolf Andree (Hrsg.), Basel-München 1998, 92-105 (Œuvrekataloge Schweizer Künstler, VI);Ders., Die 1924/26 in Amerika aufgetauchten und Arnold Böcklin zugeschriebenen Landschaften – Zur Frage der Autorschaft, in: Zeitschrift für Schweizerische Archäologie und Kunstgeschichte 63, 3 (2006), S. 243-256.
Provenance
Amerikanischer Privatbesitz bis 1925;Hans Wendland (1880-1965), 1925 (als Böcklin zugeschrieben);Kunsthandlung Hugo Perls, Berlin, 1925 (als A. Böcklin);Hugo Helbig, München, 13.4.1932, Los 10 (als A. Böcklin);Sammlung Prinz Joseph Clemens von Bayern (1902-1990) (als A. Böcklin);Neumeister, München, Auktion, 1.12.1999, Los 618 (als Arnold Böcklin zugeschr.);Privatbesitz, Süddeutschland.
Add favourite

Share

EmailFacebookLinkedinPinterest
Description
In 1835 Frey was able to settle in Rome, supported by the Basel patron Emilie Linder. He restlessly explored the surroundings of Rome in search of classical landscape motifs. In Munich, he had already come into contact with the landscape painting of Johann Georg von Dillis and Carl Rottmann, who propagated open-air painting; and Frey followed in their footsteps with his oil sketches in that he did not paint the landscape as such, but its individual elements: Trees, bushes, rocks and streams. This also applies to the depicted pine trees, which grew tall in the southern climate and probably provided Frey with shade during one of his tours in the hot summer months. The depiction is part of a bundle of 31 pictures found by Hans Wendland in Chicago in 1925 and attributed by him to Arnold Böcklin. The question of authorship was the subject of a sometimes bitter dispute among Böcklin scholars at the time, with Justi, Friedländer, Thormaelen, Bode, Meier-Graefe and Waldmann in favour and Heinrich Alfred Schmid, Wölfflin and Carlo Böcklin against. Hans Holenweg, who inscribed the case as an "unsolved mystery of Böcklin research" in 1998, attributed the "Wendland Paintings" to Johann Jacob Frey in 2006.